Näytetään tekstit, joissa on tunniste tunnelmia. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tunnelmia. Näytä kaikki tekstit

27.5.2012

Levottomat

Käytiin viime viikolla tytsyjen kanssa terassilla. Kuopion tori, vaikka kuopalla mutta mieluummin ilman. <3


Vaikka en olekaan vielä virallisesti heittänyt toivoani kouluun pääsemisestä, olen alkanut jo henkisesti valmistautua toiseen välivuoteen. En tiedä kuinka mukavaa se sitten on, mutta ehkä etsiydyn töihin, avoimeen yliopistoon ja harrastajateatteriin. Ja yritän olla karkaamatta ulkomaille tällä kertaa. :D Mutta ei sitä tiedä.....

Ääääh, tästä piti tulla toinen yhtä pitkä ja polveileva elämäni kuvaus kuin edellisestäkin postauksesta, mutta minua alkaa kyllästyttää siitä kirjoittaminen, eikä valittamista ole varmaan hauska kuunnellakaan. Tiivistettynä kuitenkin: tulevaisuus on jälleen kerran tyhmästi avoinna, varmoilta tuntuneet uravalinnat ovat alkaneet mietityttää uudella tavalla ja vielä epävarmemmat nostaa päätään. Aalto-yliopiston hylkäyskirje alkoi masentaa oikein kunnolla kun kävin katsomassa nettisivuilta hakijatilastot: viime vuonna hakijoita oli yli 50, pääsykokeisiin pääsi 9 ja minä olin yksi heistä. Tänä vuonna hakijoita oli 40, jatkoon otettiin 14 (= pääsemisprosentti oli viimevuotista parempi) ja minua ei hyväksytty kokeisiin. Mikä niissä ennakkotehtävissä nyt meni niin pieleen? Tällä kertaa minä panostinkin niihin ihan  kunnolla, esimerkiksi valokuvaustehtävä oli mielestäni paljon paremmin toteutettu kuin vuosi sitten. Äääääh eihän sitä auta miettiä, valitusoikeutta ei ole ja palautetta tehtävistä ei anneta. Pää pystyyn ja silleen

Nyt minä yritän piristyä ja oppia elämään hetkessä tai jotain sinne päin (tällä hetkellä olen ka-ma-lan pahalla tuulella koko ajan, ärsyttävää). Tähän auttavat ehdottomasti aurinkoinen päivä, puutarhatyöt ja yhden yön reissu (siis autonpesureissu) mökille!

Ps. Kaipaisikohan tämä blogi jo uutta ulkoasua?

25.5.2012

Dream on, dissapointments are not supposed to stop you

Hei taas pitkästä aikaa! :) Olen viihtynyt Suomessa nyt reilut puolitoista viikkoa, kotikotonakin jo yli viikon. Kahdet pääsykokeet rämmitty läpi, ja tänään päätin tehdä radikaalin ratkaisun ja olla menemättä kolmansiin. En olisi ehtinyt lukea puoliakaan ensimmäisestä kirjasta (kyllä, niitä on siis kaksi!) ja kokeeseen on viisi päivää aikaa. Sen lisäksi junamatka Turkuun ja takaisin maksaa noin 130 euroa. Se menisi siis ihan hukkaan, ja suoraan sanoen olen tällä hetkellä aika peeaa. Kahdeksankympin puhelinlasku + 33 euroa matkavakuutuksen ylläpitoon + pakko ostaa autoon uusi akku että saan sen käynnistymään + 2 kuukautta aikaa kerätä rahaa Aasian matkaan = ei yhtään hyvä tilanne. Rahattomuus siis tällä hetkellä hieman ahdistaa as you can see. Mutta ei hätiä ei mitiä, minä sain nimittäin kesäksi töitä! En tiedä kuinka loistokasta se on, pääsin nimittäin puhelinmyyjäksi erääseen nimeltämainitsemattomaan matkapuhelinfirmaan. :D Mutta eikös kaikkea pidä kokeilla ainakin kerran? Otan kokemuksen kannalta.

Au pairiuteni loppumisesta olen toipunut yllättävän hyvin. Lapsia on toki hieman ikävä, ja sitä elämän säännöllisyyttä. Ja sitä tunnetta että "v**** mä oikeasti asun Keski-Euroopassa". Ja vähän käsittelemättä on vielä myös mun pettymys Ranskaan, tai pikemminkin ehkä ranskalaisiin. Mun on pakko lähteä sinne joskus uudestaan ja antaa sille maalle ja sen ihmisille tilaisuus todistaa, että kaikki siellä eivät ole ylpeitä ja koppavia, kielitaidottomia tai itserakkaita. Tiedättehän, siinä maassa oli paljon hyvääkin, mutta kun on ensin kasvattanut haaveita jostain paikasta tyyliin "aaaaah romanttinen Ranska!" ja sitten pettynyt siellä elävien ihmisten asenteeseen sua kohtaan ja sen jälkeen vielä tulee potkituksi pois koko maasta ja paikasta, jota on alkanut kutsua kodiksi, niin se pettymys koskee kaikkea sitä, mihin siellä on ollut kosketuksissa. Vaikka ei se ollut koko Ranska joka mut heitti pihalle, tietenkään, vaan ihan yksi yksittäinen perhe. Kuka nappasi idean?


Sitten oli tämä kotiinpaluu, pääsykokeet ja kaikki. Journalistiikan pääsykokeet menivät ihan hyvin, mutta siellä oli ihan helevetisti sitä porukkaa. Kun kokeen jälkeen uskalsin katsoa hakijatilastoja, niin tänä vuonna hakemuksen on kirjannut 1099 ihmistä. Vaikka puoletkaan ihmisistä eivät olisi tulleet paikalle (mikä on erittäin epätodennäköistä), on sisäänpääsyprosentti siltikin kamalan huono. Ne nimittäin ottavat muistaakseni vain 53 uutta opiskelijaa. Sinne yhteiskuntatieteisiin olisi varmasti paljon helpompi päästä, mutta ei millään pahalla pohjoiskarjalalaisia lukijoitani kohtaan, minä en tahdo Joensuuhun. Se on pienempi paikka kuin missä nykyisin elän, ja minä yritän pyrkiä eteenpäin. Enkä minä edes tiedä, miten se koe meni. Hyvin kai? Mutta niin meni varmaan aika monella muullakin. En todellakaan tiedä, tällä hetkellä kaikki on vähän sekavaa. Uskaltaisin kuitenkin jo veikata, että en ole ensikään vuonna koulussa. Ai niin, sekä Aalto-yliopisto että Lahden muotoiluinstituutio kieltäytyivät kelpuuttamasta minua pääsykokeisiinsa. Minusta ei siis tule ainakaan tällä kertaa valokuvaajaa tai dokumenttiohjaajaa.

Tulipas tästä nyt jotenkin tällainen tajunnanvirtainen ja valitussävyinen postaus. Mutta koittakaa kestää vielä yhden kappaleen ajan. Olen pyöritellyt näitä ajatuksia päässäni nyt muutaman päivän ja yrittänyt purkaa niitä ystävilleni ja äidillenikin, mutta ehkä ne ovat nyt niin hallitsevia että ne ansaitsevat kunnon postauksen. Huh, nyt jatkuu:


Viimeisen viikon aikana mun pieni hupsu pää on täyttynyt erilaisista Haaveista ja Unelmista. Tai ehkä se ei olekaan minun oma pääni, välillä tuntuu siltä kuin tuohon toiselle hartialle olisi kasvanut toinen, näkymätön ja hyvin kovaääninen, 16- vuotias hupsunpuoleinen pää. Se ei halua opiskella, ainakaan mitään tylsää, eikä päätyä aikuisena virastoon. Se ei halua myöskään työskennellä puhelinmyyjänä, sen mielestä siiderin kittaaminen puistossa ja rantsulla on paljon hauskempaa kesätekemistä. Se haluaa myös kaukoihastua, etenkin julkkiksiin ja niihin jätkiin, joihin olin oikeasti ihastunut silloin joskus. Myös teiniuhmaa se yrittää istuttaa minuun, kotikotiin muuttaminen vaikka vain täksi kesäksi on yhtäkkiä alkanut tuntua aivan kamalan tylsältä. Ihan kuin jotenkin peruuttaisi elämässään taaksepäin. Ja sitten niistä Haaveista ja Unelmista: se haluaa näyttelijäksi. Ja se muistuttaa minua kovin niistä ajoista, kun minäkin halusin näyttelijäksi. Ja kun opettajat ja äiti halusivat, että minä haluan näyttelijäksi. Joten nyt minulla on kamala ikävä näyttelemistä, ja tämä Hupsu Ajatus siitä, että sitä voisi tehdä vaikka ammatikseen. Kakkospääni haluaa Hollywoodiin! Mutta vaikka tämä ihan oikea pääni on täyttänyt 20 vasta neljä kuukautta sitten, se on jo alkanut kalkkeutua ja oppia vastustamaan tuollaisia hullutuksia. Sanoinko minä, että toimittajakoulutukseen on vaikea päästä? No entäs Teatterikorkeakouluun sitten?



(Anteeksi, valehtelin, pakko kirjoittaa vielä yksi kappale.)

Ennenkaikkea tämä kakkospää on alkanut kuiskia korvaani, että minä olen ihan tavallinen, ihan samanlainen kuin kaikki muutkin, en yhtään erityinen. Ja että jos se koulupaikka ei irtoa tänä vuonna, niin ei se tule irtoamaan ikinä. Ja jos tulee, niin se on ihan väärä ala enkä minä siellä viihdy kuitenkaan. Pitäisi olla taiteellisempi, nostaa kriteerejä, tavoitella tähteyttä. Tai sitten ihan vaan luovuttaa, tyytyä vähempään ja ryhtyä vaikka lentokenttävirkailijaksi (mikä voisi olla muuten ihan siisti väliaikaistyö!). Ohhh my head is a mess. Okei, tämä pitkä valitusvirsi oli nyt tässä!


Onko teillä unelmia, hupsuja tai ihan järkeäviä?


kuvat heartit.com

30.4.2012

Spring is here

Täällä kevät on aikalailla huomattavasti pidemmällä kuin kotosuomessa: 20 asteen lämmöt ovat (viime viikon järkyttävän kylmän ja sateisen kelin jälkeen!) todennäköisesti tulleet jäädäkseen. :) Koputetaan puuta! Eilisellä valokuvausreissullahan minun piti keskittyä Tampereen ennakkotehtäviin eli autojen kuvailuun, mutta jotenkin tämä keväinen luontokuvailu oli paljon mielenkiintoisempaa. Tässä teille muutama onnistunut otos noin niinkuin tunnelmapalana, olkaa hyvä!





Nyt minä lähden Strasbourgista asti tulleiden ystävieni kanssa vähän juhlimaan VAPPUA, pitäkää te kaikki hauskaa siellä Suomen puolella! :)

15.2.2012

Au revoir mais pas adieux

Nyt se sitten tuli, lähtöpäivä. Piti tosiaan olla vain lomareissu, mutta potkittiin pihalle paria kuukautta liian aikaisin. Fiilikset on aika sekavat: minä en edelleenkään ollut se osapuoli, joka halusi lähteä. Millainen "koti" se sellainen on, josta "perheenjäsen" (minulle ei tehty ikinä työsopimusta koska olin kuulemma enemmän perheenjäsen kuin työntekijä...) heitetään ulos viikon varoitusajalla pienten erimielisyyksien vuoksi? Siinä suhteessa on aika petetty olo, koska itse en ollut tehnyt mitään mikä oikeuttaisi antamaan minulle potkut. Erimielisyydet olivat siis ihan oikeasti sitä luokkaa, että hostäitini mielestä aikataulutin päiväni väärin (ei siis riittänyt että kello 15.50 iltapäivällä talo oli siisti ja olin hakemassa lapsia koulusta ajoissa, vaan imuroinnin olisi pitänyt tapahtua tasan kello kymmenen tms), yksi viikonloppu en vapaaehtoisesti tyhjentänyt astianpesukonetta vaan jätin aamiaisastiani tiskialtaaseen, paukautin kuulemma aina auton oven liian kovaa kiinni ja kerran uskalsin hitsi vie sulkea tuuletusasennossa olleen parvekkeen oven ilman lupaa! Toisaalta tällaisesta ilmapiiristä pois pääseminen tuntuu myös hyvältä. Olo on aika vapaa ja helpottunut, mutta ei todellakaan huoleton. Työaikaa olisi ollut jäljellä vielä puolitoista kuukautta, ja sitä aikaa en aio viettää Suomessa, joten nyt pitää sitten kehitellä jonkinlainen varasuunnitelma. Eräänlainen ratkaisu onkin jo tarjolla, kertoilen lisää kunhan jotain varmistuu. :)

En ehtinyt ottaa kuvia tavarakasatani ennen talosta lähtöä (majailen nyt ystäväni luona Strasbourgissa tämän yön, tätä tekstiä kirjoittelen hauskan sarjiskahvilan ilmaisen netin välityksellä), mutta voin kertoa että sitä kamaa on PALJON. Olin ihan rahassa kerrytellyt sitä muun muassa sisustamalla huoneeni, koska minullahan piti olla kaksi matkustuskertaa kaiken poisviemiseen. No, nyt ei ollutkaan joten piti hieman soveltaa: Minulla on kaksi vetolaukkua, joista toinen painaa 23 kiloa ja toinen 21, 8 kilon käsimatkatavarajötikkä ja läppärilaukku johon olen heitellyt koneen seuraksi muutaman kirjan, dvdn ja huivin (etteivät ne levyt nyt vain mene rikki!). Tämän lisäksi lähetin postin katta Suomeen 7 kilon pahvilaatikon ja jätän ystäväni luo "pantiksi" Ikeasäkillisen vaatteita ja kenkiä. Onpahan ainakin pakko tulla takaisin niitä hakemaan! :D Kutsuisin tätä tavaraoperaatiota jo pieneksi ihmeeksi. En kyllä todellakaan tiedä, miten saan tämän koko kasan kuljetettua lentökentällä lähtöselvitykseen, tai apua junalla Helsingistä Kuopioon... tai edes siihen junaan!! Kyyti Frankfurtin lentokentälle lähtee aamulla kello 4.15, joten olen Suomessa jo iltapäivällä. Kirjoittelen sitten sieltä taas joskus. Tällä kertaa siis Ranskalle ja Strasbourgille näkemiin. Mutta ei missään nimessä hyvästi. :)

13.1.2012

Onni on


Onni on aurinkoinen talvi(?)päivä, uusi kassillinen Lushista kannettua tuoretta (ylihintaista, maksoin ihan mukisematta shampooputelista 15 euroa ennenkuin älysin ajatella uudestaan!) ja hyväntuoksuista tavaraa ja tarpeeksi hiljainen päivä sen kaiken testailemiseen.



Tällä kertaa kotiin kannettiin siis uusi pullo extraravitsevaa shampoota ja vanha tuttu äärettömän ihana kylpyvaahtopatukka. Kyllä nyt kelpaa peseytyä. ;)

Onni on myös moni muukin asia, kuten se, että nyt on viikonloppu! Tänään en aio tehdä yhtään mitään järkevää, korkeintaan käydä vihdoin tsekkaamassa millainen on meno naapurikylän mäkkärissä (juuu mun joulumahankasvatusprojekti on saanut toivottua jatkoa), huomenna hiivin aamusta vihdoin äänestämään ja yhden yön viikonloppureissulle ihanan Annan luo Baseliin. Onni on myös nähdä kaikki au pair- ynnä muuta kaverini sekä täällä että siellä. Minulla on siis monta syytä olla iloinen!

10.1.2012

Kaksien synttäreiden välissä


Kauniit oranssinvärisehköt seinät ja hämärässä nurkassa kököttävä kaksinkertaistava peili ovat palanneet. Hip hei hurraa! Ajattelin kuitenkin näyttää reaaliaikaisen naamani täälläkin, saattepahan siellä kotona todistetta että en oleile enää lenssun kaatamana sängyn pohjalla. Ainakaan ihan koko aikaa... :) Tukassa on muuten taas lisäkettä, kun nutturaksikin asti riittävät, kävin joulua ennen heittämässä pidennykset uudelleen päähän, muutaman sentin pidempinä vain kun viimeksi. Ja taas tekis mieli hankkia pidemmät, nälkä kasvaa vissiin syödessä tai jotain. 

Tuossa eilen tätä blogia selaillessa tajusin, että tämä höskähän meni täyttämään vuoden tuossa viikonloppuna. Pisimpään elänyt blogini ikinä, eikä loppua näy! Siispä onnea make me venture, toivottavasti pidämme hynttyyt yhdessä vielä vähintään toisenkin vuoden! Niin ja ne toiset synttärit... minulla on tasan 16 päivää aikaa nauttia villeistä teinivuosistani, sen jälkeen ne ovat iäksi menneet. Apua, mulla on kahdenkympinkriisi! :D


Tänään ihmettelin miten kengät kopisee ihan eri soundissa toistensa kanssa rappukäytävässä. Jossain vaiheessa päivää älysin kääntää popot ympäri ja siellä odottikin sitten tällainen yllätys. Mukavaa! Mistäköhän löytyisi lähin suutari joka ymmärtäisi mun sopotusta?

9.1.2012

Le retour

Tämä on paluu! Pahoittelen tasan kolmen viikon totaalista hiljaisuutta, mutta ymmärrätte varmasti kun sanon, että Suomessa ollessani ei kauheesti tehnyt mieli istua koneella bloggailemassa tai tekemässä yhtään mitään muutakaan. :D Oli ehkä elämäni rankin (mutta siis samalla hauskin ja huikein ja ihanin!) joululoma. Parhaiten sen voi kai tiivistää siihen, että kahteen viikkoon ja yhteen päivään piti tunkea kaksi kertaa kaksi kappaletta mummoja, yksi sukulaiskahvittelu, joulusiivous, perinteinen joululössöttely perheen kanssa, siskoaikaa, kahvitteluja ja yksillä istumista kavereiden kanssa (eri kavereiden ja eri aikaan), yksi yökyläily, pakkaamista ja purkamista, kampaajakäynti, uudenvuodenbiletysviikonloppu ja kaksi koiranpesemistä. Vieläkö joku ottaa oikeudekseen närkästyä hiljentymisestäni? ;) Voisin tiivistää reilun kolmen viikon tapahtumat tähän yhteen päivitykseen, pikakelauksella nykyhetkeen.

Juuri edeltävänä viikonloppuna kun lähdin reissaamaan Suomeen, tuli meillä vierailemaan kauhukaksikko Anna&Neea. Neea oli siis tullut kotoa asti moikkaamaan Annaa Baseliin, ja vietettiin sitten yhdessä viikonloppu täällä. 

Kaaos saapui Mutzigiin.

Käytiin kivassa retropaikassa syömässä.




Voin sanoa että rahaa meni, shopattiin kaksi päivää putkeen käytännössä yhdessä samassa loppuunkulutetussa kauppakeskuksessa. :D Mutta saatiinpahan joululahjat ostettua! Ja vähän kaikkea muutakin kivaa ekstraa, kuten nuo neean superhipsterilasit. Kierreltiin me myös vähän keskustaa ja joulumarkkinoita, ja käytiin yksi ilta istumassa hetki Mutzigin suuressa ja mahtavassa (ainoassa) lounge- baarissa. Maanantaiaamuna viskasin tytöt junaan (juosten kerkesivät), pakkasin itse laukkuni loppuun (kolme kiloa liian painavaksi, arvatkaa tuliko ongelmia lentokentällä saada se painorajoitusten sisälle!!) ja kipitin Strasbourgiin bussiin, niin kuin teille sinä päivänä postasinkin. Rasittavan lentomatkan ja vielä rasittavamman yöbussireissaamisen jälkeen olin vihdoin, 3 kuukauden, 3 viikon ja 3 päivän jälkeen, kotona. <3

(c) Helmi

Tältä näytti meidän joulu. Aika rajattu kuvakulma, mutta tuota samaa se oli koko talossa: kotoisaa, lämmintä, kauniiksi koristeltua ja hämärän valoisaa. Myös aavistuksen kotoisen sotkuista niinkuin meillä tuppaa usein olemaan, mutta se ei haitannut minua kyllä tippaakaan. Oli maailman ihaninta ikinä istua 3 päivää kotona tekemättä oikeastaan mitään. Söin paljon jouluruokaa, kävin haudoilla, morjenstin mummoja sairaalassa (kahdessa eri sairaalassa samaan aikaan, huono tuuri meidän suvun mummoilla tänä jouluna!), nautin joululahjoistani jotka sisälsivät huomattavan paljon yöpukuja, villasukkia, tumppuja ja aamutossuja tänä vuonna. Kiva oli käpertyä! Söin jopa aika paljon suklaata, joulumaha paisui erittäin kiitettävästi noina päivinä. ;) Paras joulu ikinä, perheen kanssa!


Ja tässä on sitten meikäläisen uusivuosi. Vuokrattiin tutulla porukalla mökki Tahkolta ja bailattiin siellä kaksi päivää. ;) Oli kivaa, mutta apua miten mun baarikunto onkaan päässyt ruostumaan täällä: lähdin diskoilemaan asti vasta toisena päivänä, lähdin pois reilusti ennen pilkkua ja väistin jatkotkin, ihan kiltisti menin nukkumaan jo ennen neljää! Miten sitä on vielä vuosi takaperin jaksanut niin paljon riehua....? Mutta oli ihan jotain huippua tämäkin, viikonloppu kaikkien vanhojen rakkaiden ystävien kanssa, ihanniinkuin ennen. Vuoden vaihtuessa oltiin kaikki yhdessä, ringissä laskemassa sekunteja, ei voisi olla parempaa. :) Tämän jälkeen oli tuplahaikea lähteä takaisin.

Pari päivää uudenvuoden jälkeen pakkailin kuitenkin taas laukkuni, hilpaisin Kuopion lentokentälle ja tunnin lennon jälkeen viettämään yöni iloisesti Helsinki-Vantaan kivoilla kovilla penkeillä. Nukuin kolme tuntia ja heräsin törkeässä kuumeessa. Flunssainenhan olin ollut vähän koko loman ajan, mutta tämä oli jotain ihan kammottavaa. Matkustin koko päivän kuumehoureisena, naamasärkyisenä ja pyörtymäisilläni. Harmittaa hirveästi kun siinä koomassa vaihdoin pari sanaa kahden mukavan oloisen suomalaisen vaihtaritytön kanssa, mutta en älynnyt vaihtaa mitään yhteystietoja. Ei vaan pää pelannut tarpeeksi. Kotiin päästyäni vaihdoin perheen kanssa joululahjat (sain söpön kassin!), söin vähän jotain ja painelin sänkyyn. Nukuin seuraavat 14 tuntia, raahustin ukkosmyrskyssä (tammikuu hei) lääkäriin ja sain tropit levinneeseen poskiontelontulehdukseen. Ilmankos ne lentojen laskeutumiset olivat niin tuskaa. Apteekin kautta kotiin, ja seuraavat 3 päivää makasin vain sängyssä, nukuin ja söin jos sattui olemaan ruokahalua. Voin rehellisesti sanoa että en ole ikinä ollut näin kipeä!! Nyt alkaa elämä voittaa, töitäkin pystyn tekemään, jäljellä on vain törkeä väsymys ja nollaan tipahtanut yleiskunto. Mutta ehkä se tästä, ylöspäin. :)

Palaamistunnelmista voisin kertoilla tarkemmin jossain toisessa postauksessa, ettei mene ikuisuuspitkäksi jaaritteluksi. Mutta yhdellä lauseella sanottuna: Feels good to be at (my second) home. :)

19.12.2011

Lunta ja näkemiin

 Ehdin juuri ja juuri nähdä lumisen Ranskan. <3 Olen pakannut hiki hatussa valtavaa matkalaukkuani koko eilisillan ja tämän aamun (se on silti todennäköisesti noin kaksi kiloa liian painava, olkaa lentokenttäihmiset kilttejä ja säästäkää sakoilta!) ja kiroillut sitä tavaramäärää. En ihan oikeasti tiedä miten helkutissa aion raahata kaikki kamppeeni maaliskuun lopussa pois täältä. :D En enää ikinä muuta ulkomaille.........

Mutta tulin vain heittämään tällaiset pikaterveiset. Kohta justiinsa alan raahata laukkujani eteiseen, sanon heipat lapsille ja starttaamme hostäidin kanssa auton kohti Strasbourgin juna-asemaa. Matka Frankfurtin kautta Helsinkiin ja siitä vielä yöbussilla Kuopioon kestää kyllä ihan kiitettävän kauan, perillä olen vasta huomenna 7.20. Oh wish me luck, kotimatka alkaa!


16.12.2011

Jouluntekoa

Lupasin aupparipostauksen, joten täältä se pesee! (ei ihan eilenillalla, mutta millon muulloinkaan mun julkaisulupaukset on paikkaansa pitäneet, heh :) )

Hahhah, sainpahan ikuistettua vanhemmankin pojan tänne blogin puolelle! Se ei ole mikään linssilude, toisin kuin tuo pienempi.... :D Mun huoneen matto oli siis ehdottomasti paras paikka pelata Bagugania tai mitälie.


Tämä kuukausi on ollut jotenkin hirveän kiireisen ja äkkiä ohimenevän oloinen. Ihan äskenhän oli marraskuu ja minä mietin että miksi ne niitä jouluvaloja jo nyt sytyttää. Ja nyt minä olen lähdössä jo neljän (tai oikeastaan kolmen!!) päivän päästä kotiin! Noin pääpiirteittään täällä on stressattu (perheen äidillä on pitänyt kiirettä opiskelujen kanssa), sairastettu (pojat on olleet kuumeessa, imusolmukkeet turvonneina, uusimpana villityksenä jokin ihme ihottuma, meikällä on korvatulehdusputki menossa...) ja laitettu joulua. Minä toin oman korteni kekoon tähän ranskalaiseen joulunlaittoon leivoskelemalla vähän pipareita, tosin jo marraskuun puolessavälissä, ja opettamalla pikkuherralle miten tehdään lumihiutaleita!



Tehtiin kaikenvärisiä! Silpusta tuli hauskannäköistä.

Meidän äidin tälle perheelle lähettämä paketti tuli myös. Se sisälsi kaksi söpöä tonttukuusenkoristetta ja joulukortin. Tontut pääsivätkin heti paikoilleen roikkumaan!





Ja tällainen kuusi meiltä täältä löytyy, nätti eikö? :) Pieni ja suloinen. Se pystytytettiin jo joulukuun ihan ensimmäisinä päivinä, hassua. Suomessahan on tapana kuusi laittaa aivan viimeisenä, vasta muutamaa päivää ennen aattoa. Meillä ainakin, löytyykö teidän perheistänne muita tapoja?

Oikeaa lountahan täällä ei ole satanut vielä hiutaleen hiutaletta, vettä sitäkin ahkeraamin. Nytkin tuolla riehuu ihan kunnon myrsky, tuntuu että suljetuista ikkunoistakin tuulee sisään. Mutta viikonlopuksi on luvattu lumisadetta! Saa nähdä ehdinkö näkemään ranskalaista talvea ennenkuin pakenen lomalle kotiin. Jo maanantaina! Ja tänään tulee kaksi maailman parasta yllätystä vierailulle: Anna sveitsistä tuo mukanaan parhaan Neean ikinä. <3 Tästä viimeisestä viikonlopusta tulee huippu!

13.12.2011

Les lumières d'Alsace, osa 2: Joulumarkkinat

Niin kuin taisin jo edellisessä joulunaluspostauksessani mainita, Strasbourg on tituleerannut itsensä "joulun pääkaupungiksi". Nyt muutaman kerran kaupunkia ja niitä kuuluisia joulumarkkinoita kierrelleenä voin sanoa että titteli on täysin ansaittu, en ole ikinä ollut näin joulua täynnä olevassa paikassa. Vaikkei täällä ole edes lunta! Paitsi että paikalliset joulupukit ovat ihan surkeita, onko niiden tosiaan ihan pakko hihkua sitä "houhouhou"taan joka paikassa?? Sen lisäksi yksi niistä istuu asemalla kojun takana ja myy jotain joulumakeisia, uskottava pukkiparka...

Kojuja Place Broglien markkinoilla

Joulumarkkinat ovat tosiaan se Strasbourgin ykkösjuttu joulunalusaikaan. Ne vetävät turisteja ympäri maailmaan, joten etenkin viikonloppuisin keskustassa on lähes mahdotonta liikkua ihmispaljouden takia. Ja kansallisuuksia löytyy ihan joka puolelta tätä palloa. Tänäänkin kuulin kolmen ihmisen puhuvan suomea, ja yhden miehen papattavan englanniksi, että "in Finland I live in a town called Rovaniemi...". Tuli ehkä ihan vähäsen koti-ikävä.

Väkeä kuin pipoa  


Ja siellähän myydään sitten aikalailla kaikkea: Syömistä ja juomista...


Alkuperäisessä kuvassa "rakkauden omenoita" eli Les pommes d'amour



Brezeleitä eli suolaisia pullia. En tykkää yhtään.

Siinä valmistuu minun lättyni jonka päälle tuli reilus kerros Nutellaa. Inhosin vielä enemmän kuin brezeleitä.          













 ... kuusenkoristeita, lahjoja ja alsacelaisia matkamuistoja...




Diskopukki, tikaspukki, bändipukki ja kaverit

Ja vähän pernteisempia pukkeja ja tonttuja





... ja tietty jouluvaloja!



Olenkohan minä joskus ja maininnut että ranskalaiset tykkää välkkyvästä ;)



 Joulukuusiakin saa! Vaikka minkä kokoisina, mutta ihan suht suomalaiseen makuunkin sopivina. Täällä kuuset pystytetään tosi aikaisin, tyyliin ensimmäisenä. Meidänkin taloon kuusi laitettiin ja koristelittn jo ihan jouolukuun alussa. :D


Tähän loppuun vielä yksi kuva Strasbourgin valoista, joihin olen siis aivan rakastunut. <3 Miltäs teidän mielestä näyttää? Kyllä minä ainakin täällä viihdyn, ei ole maisemissa tai joulutunnelmissa valittamista. Se lumi vaan puuttuu. Mutta eipä hätää, sitä on luvassa luultavasti viikon sisällä! Ja jos vaikka ei silloinkaan, niin 8 yön päästä olen jo kotona Kuopiossa. Suomijoulu, lunta ja porkkanalaatikkoa!

5.12.2011

Les lumières d'Alsace, osa 1: Strasbourg

Ajattelin esitellä teille vähän miten tämä alue valmistautuu jouluun. :) Jotta välttyisitte hirvittävänkokoiselta kuvapläjäykseltä, ajattelin näyttää teille joulufiilistä aina pikkuhiljaa välillä, kaupunki tai aihe kerrallaan. Olkoon tämän pikkuisen juttusarjani nimi Les lumières d'Alsace eli Alsacen valot!

Place Kléberin suuri joulukuusi!
Nimi on superosuva ja kuvaa täydellisesti tämän maailmankolkan jouluunvalmistautumista: valoja, valoja ja vielä kerran valoja. Joka puolella. Vilkkuvia valoja, väriä vaihtavia valoja, pieniä valoja, valotauluja, valopuikkoja, hillittyjä valoja, valoja valojen päällä. Strasbourgin tuottelian turistirysä ajoittuu juuri joulukuulle (ja sen muuten huomaa!!), ja kaupunki onkin ihan ronskisti brändännyt joulun itselleen: Mainoslehtisten mukaan Strasbourg on "joulun pääkaupunki" ja "valon maa". Mutta ihmismäärää lukuunottamatta (okei, olen vähänniinkuin turisti itsekin) en valita, satun nimittäin tykkäämään jouluvaloista aika hitsisti! ;)






Tämä viimeinen kuva on olevinaan joulumarkkinoilta, mutta se ei kyllä millään tavalla kuvaa sitä tunnelmaa mikä siellä on. Tämä on nimittäin räpsäisty juuri ennen sulkemisaikaa aseman pikkuiselta markkinapaikalta vesisateessa. Yleensä tuolla saa siis uida että pääsee ihmismassojen läpi sille kojulle mille haluaa... Muutenkin harmittavan vähän tuli näköjään otettua kuvia niiltä vanhankaupungin pieniltä kujilta, jotka on kaikki koristelu aivan  i h a n a s t i ! Aah tuo kattokruunu.<3 Ja niitä roikkuu siis myös kokonaisen kadun pituudelta.

Myös kauppakeskukset ovat panneet reilusti parastaan koristellakseen itsensä joulukuntoon:

taas kattokruunu<3



Niin joko minä siis mainitsin että siellä pyörii vähän sitä porukkaa? Les Hallesin joulukuusi ja muuta katosta roikkuvaa joulutavaraa. En tainnut vielä mainita että täälläpäin ihmisillä tuntuu olevan jonkinlainen hinku välkkyviin valoihin. No, tässä hienossa (elämäni ensimmäisessä, armoa!) gifissä sen näette. :D

Ja loppuun kuva millaisessa asussa eilen kaupungilla hilluttiin. Pukukoppien peileistä saa niiiiiiiiin paljon kivempia asukuvia kuin oman huoneen peilistä..... :)


Hyvää joulunodotusta osa yksi!