Näytetään tekstit, joissa on tunniste valokuvaus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste valokuvaus. Näytä kaikki tekstit

30.4.2012

Spring is here

Täällä kevät on aikalailla huomattavasti pidemmällä kuin kotosuomessa: 20 asteen lämmöt ovat (viime viikon järkyttävän kylmän ja sateisen kelin jälkeen!) todennäköisesti tulleet jäädäkseen. :) Koputetaan puuta! Eilisellä valokuvausreissullahan minun piti keskittyä Tampereen ennakkotehtäviin eli autojen kuvailuun, mutta jotenkin tämä keväinen luontokuvailu oli paljon mielenkiintoisempaa. Tässä teille muutama onnistunut otos noin niinkuin tunnelmapalana, olkaa hyvä!





Nyt minä lähden Strasbourgista asti tulleiden ystävieni kanssa vähän juhlimaan VAPPUA, pitäkää te kaikki hauskaa siellä Suomen puolella! :)

23.4.2012

Toinenkin lelu

Kun kerta kirjoittelun makuun päästiin niin kirjoitellaan sitten enemmänkin. :) Nyt loppuu arvuuttele, saanen esitellä teille toisen Suomi-lomani aikana hankkimistani uusista vempaimista!


Kyllä, se on uusi järjestelmäkamera! Vanha järkkärini (tai siis järkkärimme, se kun on (oli?) yhteinen pikkusiskon kanssa) EOS400D oli palvellut jo viisi vuotta, ja jotenkin alkoi tuntua siltä, että kaipaisi uusia tehoja testailtavaksi. Suurin ongelma oli kuitenkin tuo yhteisyys: kameran pitämisoikeus oli kestotappelun aihe jo kun molemmat asuivat vielä kotona, saati sitten kun minä päätin muuttaa toiselle puolelle Eurooppaa. Tulos oli että minä ostin pikkupokkarin ja pärjäilin sillä maaliskuun alkuun asti, jolloin armollisesti sain ennakkotehtävien kuvailua varten kuukaudeksi "lainata" omaa kameraani ja roudata sen mukanani tänne. Oli siis myös pelkästään helpompaa ostaa itselleen täysin oma vehje.



Tuo kääntyvä näyttö on kyllä mainio: Kameran ollessa pois käytöstä sen saa piiloon tuonne "kuoppaan", etsimen (onhan sen silmäreikäsysteemin nimi varmasti etsin? :D terveisin "kyllä, hain opiskelemaan valokuvausta") läpi kuvattaessa kätevästi runkoon kiinni ihan kuin vanhassakin kamerassa ja näytöltä kuvattaessa (joo, näinkin voi tällä kaverilla tehdä!!) sitä saa väänneltyä ja käänneltyä akselinsa ympäri mielensä mukaan, mikä tietenkin helpottaa erilaisiin kuvakulmiin pääsyä huomattavasti: enää ei tarvitse kuvata "sokkona" siinä tapauksessa että asento on liian hankala sen etsinreiän läpi kurkkia. Myös omakuvien ottamisesta tuli yhtäkkiä niin kovin helppoa.


 
Objektiiviksi aloituspakettiin valkkaantui Canon EF-S 18-135 mm IS eli suhteellisen monipulinen putki kuvanvakaimella. Zoomivaraa perus 18-55 milliseen kittiputkeen verrattuna on siis aika kivasti, ja näin pakettina ostettaessa hinnastakin tippui iloinen osa pois. :) Tämän lisäksi minulla on vanha (oikeasti vanha, käytettynä ostettu ja kitisevä) 75-300 mm putki, myöskin kuvanvakaimella, liekkö noin pitkiä ilman sellaista löytyykään? :D Tästä en osaakaan sitten sanoa enempää, tekninen tietämykseni on vähän rajallinen joten osaan vain kertoa että hyvä putki on, manuaalitarkennus toimii moitteettomasti (automaattia en hirveästi käytä) ja soveltuu monenlaiseen kuvailuun.



Ja tässä vielä tuo ihan normaali valintakiekko sekä tekninen näyttö ja sen säätämiseen tarkoitetut suoranaviskat. Käteviä nämäkin, ei muuta tyhjentävää sanottavaa.


En minä tätä oikein osaa vielä ammattimaisesti käyttää, vaatii opettelua että tästä saisi kaikki tehot irti. ISO- systemit ja valotus toimii tässä jotenkin eri tavoin kun vanhassa kamerassa, jossa tosin suurin iso taisi olla 1600 tämän ystävän 6400 verrattuna. Ei siis ihme jos skaaloituksessa on jotain eroja. Ja eiköhän tekniikkakin ole viidessä vuodessa ottanut askelta eteenpäin, minä olen tippunut kelkasta! Rakkautta tämä kuitenkin on, siitä olen parin viikon käyttökokemuksella sataviiskytprosenttisen varma. Joten eikun manuaalia selaamaan ja kuvaamaan, sillähän sitä oppii. :)

Ainiin, ja jos joku ihmettelee että miten tällaisella köyhällä au pair raukalla on varaa ostella itselleen uusia kameroita, niin muistutan että minulla oli tässä talven aikana kaksikymppiset. Perhe ja isovanhemmat siis osallistuivat kukin tietyllä summalla kameran hankkimiseen, jolloin itselleni jäi koko paketista maksetavaksi noin 300 euroa. :) Ja juu minulle ei taideta ostella synttärilahjoja muutamaan vuoteen, katsellaan uudestaan sitten kolmikymppisillä. :D




3.4.2012

Hola meus amics!

Otsikko on sitten terveisin Google Kääntäjä, en ole oppinut kahden Barcelona-päivän aikana puhumaan kovinkaan sujuvaa katalaania. (Tosin tänään kun Starbucksin vessassa jonotellessani hetken tuijotin erästä kylttiä niin hoksasin että höh, sehän muistuttaa enemmän ranskaa kuin espanjaa. Heti aukesi saniteettitilojen säännöt paremmin.) Kolmas kerta tässä kaupungissa, ja ah miten ihana onkaan se tunne, kun ei enää ole mikään pakko ravata niitä must see turistirysiä läpi. Ne kun on jo pariin kertaan nähty! Tämä tarkoittaa, että on aikaa ihan vaan kierrellä rauhassa kaupunkia, käydä syömässä vähän jotain välillä ja valokuvata ihan pirusti. Valitan, tämän residenssin verkkoon ei saa liittää enää yhtään konetta, ja äidin koneelle en kehtaa kuva-arsenaalia ladata, niin saatte tämän reissun kuvareportaasin vasta kun pääsen Suomeen. :)

Tämä kuva on ensimmäiseltä Barcelonan matkaltani, eli hmmmm viiden vuoden takaa.

Asun siis nyt ensimmäiset kolme yötä äidin ja isän ja muutaman muun kanssa (vähän salaa) tällaisessa taiteilijaresidenssissä Arenys de Marin pikkukaupungissa Barcan ulkopuolella. Mukavaa on, kaunista ja rauhallista, talo on vanha ja ylätasanteella kasvaa sitruunapuu. Äsken kyllä bongasin äidin ja isän makkarista vähintään kolme senttiä pitkän mustan torakan, mikä oli mukavaa ainoastaan siltä kantilta, että se ei ollut minun huoneessani. Valokuvannut olen jo paljon: rakastan Barcelonan pieniä kujia, suureellista arkkitehtuuria, rähjäisiä ovensuita ja kaikkia niitä miljoonia yksityiskohtia. Joku on joskus väittänyt Barcelonan olevan viihtyisyytensä takana synkeä ja rujo, mutta minusta se on vain valtavan mielenkiintoinen ja jännittävä. Äidin mielestä niinkin jännittävä, että pimeäntulon jälkeen ei olisi kuulemma saanut enää kaivaa kameraa esiin laukusta, höh. ;)

Shoppaillut olen jonkin verran, en valtavan paljon, ja ne loputkin maksoi äiti. Tämä hyvä puoli on näköjään siinä, kun näkee vanhempiaan vähän harvemmin. :D Hampaita on ja ei ole juiminut, eilinen oli aika paha. Yritän nyt kuitenkin sinnitellä Suomeen asti ennenkuin pitäisi mennä taas hammaslääkäriin, eiköhän se kolme kertaa peräkkäisinä päivinä Sveitsissä riitä näin ensialkuun.... Koko toinen puoli suustahan siellä on tulehtuneena, mätäpaiseet kukoistaa, suu aukeaa pahimmillaan vain 7 milliä (mitattu on) ja kaikkea tällaista mukavaa. Antibiootteja ja paaaaaaaaaaaaljon buranaa sun muuta, ois parempi parantua kun kolme kertaa päivässä joutuu ottamaan neljän eri pillerin arsenaalin. Kumpaakaan hammasta ei ole päästy vielä nappaamaan pois, eli yhä koskee. Mutta ehkäpä tämä riittää sairaskertomukseksi, minä lähden nyt syömään salaattia ja nukkumaan, että huomenna jaksan valokuvata ja shoppailla vielä lisää! Onpas kurjaa olla lomalla. Paitsi että ai niin hei, huomenna julkaistaan toinen satsi ennekkotehtäviä, loma loppuu siihen hip hip hurraa.

19.3.2012

Ennakkotehtävät 2012: osa 1

Ajattelin uhrata osan vapaasta iltapäivästäni selittääkseni teillekin minkälaisen tehtävävuoren kanssa kamppailen tällä hetkellä. Silloin ehkä säälitte raasuparkaa ja annatte anteeksi blogilaiskuuteni. :D Aluksi kannattaa varmaan selittää, minne kaikkialle aion hakea tänä keväänä:

  • Aalto- yliopisto, dokumentaarinen elokuva. (tämä on sama kuin viimekin vuonna)
  • Tampereen yliopisto, journalistiikan ja viestinnän tutkimus.
  • Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteet (Joensuu koska siellä voi lukea yhteiskuntapolitiikkaa)
  • Turun yliopisto, mediatutkimus (tämän pääsykokeisiin pääsen vain jos en onnistu pääsemään aallon kokeisiin, koska menevät osittain päällekäin....)
  • Lahden muotoiluinstituutti, valokuvaus
  • Turun amk, journalistiikka (tämän kanssa sama homma, menee osittain aallon kanssa päällekäin)


 Ja siis tiedän, tässä on ihan kauhean monta paikkaa eikä mihinkään voi hakea samalla kokeella, mikä on äärettömän mälsää. Mutta olen päättänyt, että panostan kunnolla kahteen ensimmäiseen ja loput ovat varavaihtoehtoja jotka saavat kulkea mukana vähänniinkuin omalla painollaan. :) Pyhä tarkoitus ja ajatus olisi ensi syksynä opiskella jotakin, ihan mitä tahansa noista kuudesta. Tosin varavaihtoehtokin on jo (kiitos taas Annan!) eikä edes pöllömpi sellainen, mutta siltikään toinen välivuosi ei ole se mitä eniten juuri nyt tarvitsisin. 

Postauksen otsikossa lukee "osa 1" ihan sen takia, että yhteensä neljään näistä hauista täytyy tehdä jonkinlaisia ennakkotehtäviä. Fiksuimmat alkavat varmaan jo hiffailla että kiirehän tässä on. Ja ei hätää, olen älynnyt sen itsekin! Aalto- yliopiston ja Lahden muotoiluinstituutin ennakkotehtävien on oltava perillä hakujen päättymispäivänä 3.4. Ei siinä mitään, muttakun minä asun täällä toisellä puolella Eurooppaa tällä hetkellä, jolloin minulla on postin kulkemisaika huomioonottaen melko tasan viikko vähemmän aikaa (tai siis todennäköisesti 6 päivää koska tulen valvomaan viimeisen yön läpeensä kirjoittaen jotain viimeistä esseetä tai polttaen dvd:itä). Näissäkin nokkimisjärjestys on ihan selvä, dokkarilinjan tehtävät tulevat ykkösenä ja Lahden tehtäviä teen kun ehdin ja inspaa. 


 Ennakkotehtävät, dokumentaarinen elokuva

Tehtävä 1. Perustelu
Kirjoita koneella vapaamuotoinen korkeintaan puolentoista
(1,5) sivun teksti, jossa kerrot miksi haluat opiskella dokumentaarista
elokuvaa. Kerro tämä siten, että lukija saa myös
käsityksen sinusta ihmisenä ja asioista, jotka ovat vaikuttaneet
kiinnostukseesi elokuvaa kohtaan.

Tehtävä 2. Valokuvaustehtävä
Kuvaa kohtaamaasi ihmistä, havainnoi hänen elämäänsä,
toimiaan, sitä mikä mielestäsi hänessä on ominaisinta. Kuvaa
kuuden (6) valokuvan sarja, jossa kiteytyy käsityksesi
henkilön elämästä. Tee korkeintaan 10x15 cm kuvista maksimissaan
A5-kokoinen vihkonen. Anna sarjallesi nimi.

Tehtävä 3. Dokumentaarisen elokuvan synopsis
Kirjoita dokumentaarisen elokuvan synopsis aiheesta ”Muutos”.
Kuvaile elokuvan ideaa ja muotoa. Pituus yksi (1) A4-
liuska.

Tehtävä 4. Essee
Kirjoita 3-5 sivun essee, jossa pohdit teemaa ”Perhe” käyttäen
viitekohtanasi yhtä (1) teosta (dokumentaarinen elokuva,
romaani, runo, kuvateos, teatteriesitys, essee- tai ns. tietoteosta).

Tehtävä 5. Lyhyt videoelokuva
Kuvaa neljän (4) minuutin vapaamuotoinen elokuva aiheesta
”Sivullinen”.


Ennakkotehtävät, valokuvaus

1. Hyvät ihmiset
Viisi ihmistä, viisi kuvaa.
Toteutus: Valokuvaten viisi väri- tai mustavalkokuvaa.

2. Asema
Juna-asema, linja-autoasema, lentokenttä jne. ovat paikkoja missä ihmiset kohtaavat, odottavat ja hyvästelevät. Valitse yksi tällainen ”risteyspaikka”. Kuvaa kolmella kuvalla paikan tunnelmaa. Toteutus: Valokuvaten kolme väri- tai mustavalkokuvaa. 

3. Olipa kerran
Kerro viidellä kuvalla jokin omaan elämääsi liittyvä tarina.
Toteutus: Valokuvaten viisi väri- tai mustavalkokuvaa.

 4. Parhaat työni
Esittele kymmenen kuvaa, joista vähintään puolet on valokuvia.
Toteutus: Liimaa kukin kuva omalle A4-kokoiselle paperiarkilleen. Kuvien tulee olla tarkasteltavissa ilman apuvälineitä (esim. diat, videonauhat, levykkeet, jne. eivät käy).

Että sellaisia, aikaa tämän kaiken tekemiseen on siis vielä yksi viikko ja kaksi päivää. :D Mitä mieltä olette tehtävistä, onko joku sattumoisin hakemassa samoihin paikkoihin? Missä vaiheessa lukijoilla ylipäätänsä on hakuprosesssit menossa? Ne jotka eivät tappele kanssani samoista koulupaikoista, toivottakaa onnea, sitä minä nimittäin vähän tarvitsisin. Ja hitsisti kahvia, lyhyitä yöunia ja vapaa-ajanvieton minimalisoimista. I can do it.


Can I?