Näytetään tekstit, joissa on tunniste opiskelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste opiskelu. Näytä kaikki tekstit

27.4.2012

(Stu)dying

Otsikon sanaleikki on vanha vitsi jo, mutta tällä hetkellä tuolta kyllä tuntuu: tampereen viestintäkoulutuksen pääsykokeisiin on aikaa 2 viikkoa 4 päivää, ja minulla on vielä kokonaan lukematta toinen kirjoista (150 sivua) ja muistiinpanot tekemättä alkua lukuunottamatta molemmista (yhteensä 350 sivua). Tämän lisäksi olin ihan autuaasti unohtanut, että haen kyseiseen kouluun kuvajournalismin hakukiintiön kautta - tämä tarkoittaa vielä yhtä ennakkotehtävää lisää. Joka on siis tietty tekemättä. No, onneksi se sisältää vain kaksi tehtävää, joista toinen on tosin kaksiosainen. Mutta kiire on silti, aika kovakin. Seuraavat kaksi ja puoli viikkoa pitäisi ihan oikeasti jaksaa vain tsempata sen opiskelun kanssa ja pitää tahti tehokkaana, kun alku meni hukkaan sellaisessa löysäilyssä.

Eilen sain viimein lopetettua ensimmäisen kirjan ja aloitettua sen muistiinpanot. Kirjan lopetuskappale esimerkkeinen tosin oli niin huono, että tulin sen lukemisesta vain kamalan äkäiseksi. :D Onneksi kaunis (vihdoin!!) aurinkoinen sää ja kotimatkalla bongattu kirppari pelastivat päiväni: 8 frangilla eli ehkä noin 6,5 eurolla matkaan lähtivät seuraavat ihanuudet:




Eivätkös pastellivärit, vekit ja liivimalliset paidat ole nyt kuuminta muotia? ;) Halvalla lähti kesäisen hempeä asustus plus vielä suloinen "kirjastosäkki". En ole varmaan ikinä löytänyt kirpparilta mitään näin aidoisti kaunista! Etenkin tuo hame sai minut huokailemaan, siinä on jotain niin omanlaistaan, klassista hempeyttä. Menikö runonlausunnaksi? Tässäpä tämä asuste sitten käytännössä eli päälle puettuna.

Oho, onpas tukka pitkä. Minullahan ei siis ole nyt pidennyksiä, tuo kaikki on omaa. Ja helevetin huonokuntoista. :D Kampaaja saksii varmaan iloiset viisi senttiä pois kun seuraavan kerran nähdään. kaksarikin on kasvanut, oi kun kiva!  Minä olen siis hyvin erittäin paljon ihastunut tähän asuun, mutta silti jokin vähän epäilyttää. Onko se pikkuisen liian hieno? Ihan minua se ei ainakaan ole, mutta sen nyt ei pitäisi ikinä antaa rajoittaa, tyyliään voi aina uudistaa. Mutta onko se kuitenkin liian fiini arkikäyttöön, vai pitäisikö se säästää kesän virallisempiin juhliin? Toisaalta olisi niin hauska kuvitella itsensä fillarin (minä sitten oletan että kun tulen takaisin kotiin niin minulla on vielä semmoinen, vink vink kotiväki!) selkään kirjastokassi tangossa roikkuen kohti lähintä puistoa lueskelemaan ja syömään piknikeväitä..... tai jotain muuta vastaavaa. :D Sanokaa te, hölisenkö minä täällä ihan omiani?

 Muistutan muuten jälleen kerran kyselypostauksesta, jonka aiheena on au pairin työ ja kaikki siihen liittyvä. Vasta yksi on uskaltautunut lähettämään kysymyksiä, joten tästä ideastani on hyvää vauhtia tulossa pienoinen floppi. Pelastakaa minut tältä kohtalolta, jookos? :D Tackar!

19.3.2012

Ennakkotehtävät 2012: osa 1

Ajattelin uhrata osan vapaasta iltapäivästäni selittääkseni teillekin minkälaisen tehtävävuoren kanssa kamppailen tällä hetkellä. Silloin ehkä säälitte raasuparkaa ja annatte anteeksi blogilaiskuuteni. :D Aluksi kannattaa varmaan selittää, minne kaikkialle aion hakea tänä keväänä:

  • Aalto- yliopisto, dokumentaarinen elokuva. (tämä on sama kuin viimekin vuonna)
  • Tampereen yliopisto, journalistiikan ja viestinnän tutkimus.
  • Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteet (Joensuu koska siellä voi lukea yhteiskuntapolitiikkaa)
  • Turun yliopisto, mediatutkimus (tämän pääsykokeisiin pääsen vain jos en onnistu pääsemään aallon kokeisiin, koska menevät osittain päällekäin....)
  • Lahden muotoiluinstituutti, valokuvaus
  • Turun amk, journalistiikka (tämän kanssa sama homma, menee osittain aallon kanssa päällekäin)


 Ja siis tiedän, tässä on ihan kauhean monta paikkaa eikä mihinkään voi hakea samalla kokeella, mikä on äärettömän mälsää. Mutta olen päättänyt, että panostan kunnolla kahteen ensimmäiseen ja loput ovat varavaihtoehtoja jotka saavat kulkea mukana vähänniinkuin omalla painollaan. :) Pyhä tarkoitus ja ajatus olisi ensi syksynä opiskella jotakin, ihan mitä tahansa noista kuudesta. Tosin varavaihtoehtokin on jo (kiitos taas Annan!) eikä edes pöllömpi sellainen, mutta siltikään toinen välivuosi ei ole se mitä eniten juuri nyt tarvitsisin. 

Postauksen otsikossa lukee "osa 1" ihan sen takia, että yhteensä neljään näistä hauista täytyy tehdä jonkinlaisia ennakkotehtäviä. Fiksuimmat alkavat varmaan jo hiffailla että kiirehän tässä on. Ja ei hätää, olen älynnyt sen itsekin! Aalto- yliopiston ja Lahden muotoiluinstituutin ennakkotehtävien on oltava perillä hakujen päättymispäivänä 3.4. Ei siinä mitään, muttakun minä asun täällä toisellä puolella Eurooppaa tällä hetkellä, jolloin minulla on postin kulkemisaika huomioonottaen melko tasan viikko vähemmän aikaa (tai siis todennäköisesti 6 päivää koska tulen valvomaan viimeisen yön läpeensä kirjoittaen jotain viimeistä esseetä tai polttaen dvd:itä). Näissäkin nokkimisjärjestys on ihan selvä, dokkarilinjan tehtävät tulevat ykkösenä ja Lahden tehtäviä teen kun ehdin ja inspaa. 


 Ennakkotehtävät, dokumentaarinen elokuva

Tehtävä 1. Perustelu
Kirjoita koneella vapaamuotoinen korkeintaan puolentoista
(1,5) sivun teksti, jossa kerrot miksi haluat opiskella dokumentaarista
elokuvaa. Kerro tämä siten, että lukija saa myös
käsityksen sinusta ihmisenä ja asioista, jotka ovat vaikuttaneet
kiinnostukseesi elokuvaa kohtaan.

Tehtävä 2. Valokuvaustehtävä
Kuvaa kohtaamaasi ihmistä, havainnoi hänen elämäänsä,
toimiaan, sitä mikä mielestäsi hänessä on ominaisinta. Kuvaa
kuuden (6) valokuvan sarja, jossa kiteytyy käsityksesi
henkilön elämästä. Tee korkeintaan 10x15 cm kuvista maksimissaan
A5-kokoinen vihkonen. Anna sarjallesi nimi.

Tehtävä 3. Dokumentaarisen elokuvan synopsis
Kirjoita dokumentaarisen elokuvan synopsis aiheesta ”Muutos”.
Kuvaile elokuvan ideaa ja muotoa. Pituus yksi (1) A4-
liuska.

Tehtävä 4. Essee
Kirjoita 3-5 sivun essee, jossa pohdit teemaa ”Perhe” käyttäen
viitekohtanasi yhtä (1) teosta (dokumentaarinen elokuva,
romaani, runo, kuvateos, teatteriesitys, essee- tai ns. tietoteosta).

Tehtävä 5. Lyhyt videoelokuva
Kuvaa neljän (4) minuutin vapaamuotoinen elokuva aiheesta
”Sivullinen”.


Ennakkotehtävät, valokuvaus

1. Hyvät ihmiset
Viisi ihmistä, viisi kuvaa.
Toteutus: Valokuvaten viisi väri- tai mustavalkokuvaa.

2. Asema
Juna-asema, linja-autoasema, lentokenttä jne. ovat paikkoja missä ihmiset kohtaavat, odottavat ja hyvästelevät. Valitse yksi tällainen ”risteyspaikka”. Kuvaa kolmella kuvalla paikan tunnelmaa. Toteutus: Valokuvaten kolme väri- tai mustavalkokuvaa. 

3. Olipa kerran
Kerro viidellä kuvalla jokin omaan elämääsi liittyvä tarina.
Toteutus: Valokuvaten viisi väri- tai mustavalkokuvaa.

 4. Parhaat työni
Esittele kymmenen kuvaa, joista vähintään puolet on valokuvia.
Toteutus: Liimaa kukin kuva omalle A4-kokoiselle paperiarkilleen. Kuvien tulee olla tarkasteltavissa ilman apuvälineitä (esim. diat, videonauhat, levykkeet, jne. eivät käy).

Että sellaisia, aikaa tämän kaiken tekemiseen on siis vielä yksi viikko ja kaksi päivää. :D Mitä mieltä olette tehtävistä, onko joku sattumoisin hakemassa samoihin paikkoihin? Missä vaiheessa lukijoilla ylipäätänsä on hakuprosesssit menossa? Ne jotka eivät tappele kanssani samoista koulupaikoista, toivottakaa onnea, sitä minä nimittäin vähän tarvitsisin. Ja hitsisti kahvia, lyhyitä yöunia ja vapaa-ajanvieton minimalisoimista. I can do it.


Can I?